La West Kowloon Cultural District Authority (WKCDA) ha anunciado a Herzog & de Meuron + TFP Farrells, una asociación de dos estudios de arquitectura de renombre mundial, para diseñar el edificio de M+, el museo para la cultura visual, en el West Kowloon Cultural District (WKCD). El equipo trabajará con el WKCDA durante los próximos cuatro años para diseñar y ofrecer un servicio de clase mundial al futuro museo de la casa Hong Kong de la cultura visual de los siglos XX y XXI, que será terminado en 2017.

Seis equipos fueron preseleccionados en Diciembre del año pasado e invitados a presentar unos primeros conceptos del diseño para el edificio, incluyendo los internacionalmente conocidos Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa/SANAA, Renzo Piano Building Workshop, Shigeru Ban Architects + Thomas Chow Architects, Shøhetta y Toyo Ito & Associates, Architects + Benoy Limited. (Imágenes de los proyectos más abajo).

Situado en el paseo marítimo del Puerto Victoria, en el borde del parque de 14 hectáreas, M+ será uno de los primeros centros de arte y cultura que se completarán en el WKCD. Principalmente será un museo para la gente de Hong Kong, firmemente arraigado al entorno y a su única cultura, que proporciona una perspectiva sobre Hong Kong, con una visión global, expandiéndose a otras regiones de China, Asia y el resto del mundo. M+ proporcionará espacio para el encuentro entre artistas, exposiciones y experimentos. El diseño ganador fue seleccionado por unanimidad por un jurado internacional.

El Consejo resolvió adoptar un enfoque pragmático para el desarrollo de las instalaciones que son aptas para el uso, la cual serán ejecutadas de acuerdo con los siguientes principios:

1. Riguroso control del presupuesto de las instalaciones individuales a un nivel lo más cercano posible al presupuesto original.
2. Énfasis en el contenido más que en la forma de estas instalaciones.
3. La pronta entrega del parque, así como algunas artes e instalaciones culturales para el disfrute público.

El control del presupuesto, la WKCDA está realizando un riguroso ejercicio de ingeniería de valor para el Centro Xiqu y la negociación con el equipo de diseño M+ seleccionado para bajar el presupuesto del proyecto en la medida de lo posible, sin poner en peligro el funcionamiento general y la calidad de las instalaciones. Se informó a la Junta que la WKCDA ha hecho progresos en este sentido, donde el presupuesto estimado del Centro Xiqu ha bajado de $2.7 mil millones a $2.5- $2.6 mil millones.

Descripción del proyecto de los arquitectos

M+ is not just another museum. M+ is a cultural center for 20th and 21st century art, design, architecture and the moving image. As such, it embraces the entire spectrum of spaces, means of display and activities related to exhibiting and viewing these media. They range from the conventional white cube, reconfigurable spaces, screening rooms and multipurpose facilities to so-called third spaces and even an “industrial" space. It was the special request for this “industrial” space that motivated us to take a closer look at the specificity of the center's future location. How should a post-industrial space be created from vacant land? A mere 20 years ago, the ground occupied by the WKCD was part of the seaport. Section by section, the land has been reclaimed from the sea and the natural harbor filled with earth. This artificial piece of land is now the construction site for the new buildings of the WKCD. What can lend authenticity to reclaimed land? Paradoxically, yet another work of engineering defines the specificity of this place: the underground tunnel of the Airport Express. Initially an obstacle that complicated planning, this distinctive feature has become the raison d'être for our project, consisting of a rough, large-scale exhibition universe which quite literally anchors the entire building in the ground. By uncovering the tunnel, a spectacular space is created for art and design, installation and performance; the excavations reveal nature of a “second order”, a “Found Space” that is a challenge to artists and curators alike, a space of unprecedented potential. Together with an adjacent, L-shaped Black Box, a flexible, easily reconfigurable Studio Space, direct access to the loading dock and a large part of the storage area, a sunken forum and exhibition topography have been created, which are not only tailored to the needs of art and design in the 21st century but also set the stage for a unique art experience, inseparable from the specific character of this location.

The horizontal building hovering above this “industrial” landscape houses the more conventional display spaces. As in a city, the arrangement of all the galleries is based on an orthogonal grid. A central plaza provides direct access to the entire exhibition area. This includes not only the temporary exhibitions but also three clearly defined Anchor Rooms. A tall Focus Gallery, with two lateral bands of daylight just below the ceiling, rises out of the horizontal exhibition building and plugs into the lower part of the vertical staff and education building. A sequence of galleries is accessed from each of the four corners of the central plaza. A specific space introduces each sequence: an elongated sky lit gallery, a courtyard with direct access to the roof terrace, a room with extensive glazing towards the Park and an auditorium facing Victoria Harbor. These distinguish and structure the sequence of exhibition spaces, which can in turn be combined or divided into smaller units by additional third spaces. The galleries themselves may be illuminated from above or from the sides; they may be introverted or extroverted. A variety of precise openings in the façade frame views of the Artist Square, the Park and the skyline of Hong Kong Island across the harbor.

In the joint between the “Found Space” and the horizontal, floating exhibition building, there is a spacious entrance area for the public. Instead of building a solid object that blocks off access, light and views, this covered area forms a bright, welcoming platform that can be entered from all sides and levels: open and transparent yet shielded from direct sunlight. It becomes a forum and focal point between the West Kowloon Cultural District and the Park, the newly built Avenue and Victoria Harbor. Here visitors encounter all the uses and activities of M+ at a single glance. Specific functions are assigned to each quadrant of the platform. Ticketing, museum shop and information are situated in the corner next to Artist Square. The large temporary exhibition space faces the Park and is accessible directly from the main platform. Overlooking the waterfront promenade and Victoria Harbor, there is the auditorium on one side while, on the other, the glazed rotunda of the Resource Center receives interested visitors. A broad diagonal opening in the floor of the platform affords a view of the excavated “Found Space”. And through a large circular cut-out above, visitors see the exhibition level and also a view of the vertical building and open skies.

The vertical plane of the M+ building is centered on the horizontal slab of exhibition spaces and spans its entire width. The two elements form a single entity, fused into the shape of an upside down T. Making full use of the height specified in the master plan, the vertical building establishes M+ as part of the Victoria Harbor skyline. It is here that most of the educational facilities and museum offices are housed. Abundant daylight and expansive views make learning and working a special experience. A series of multistory interior courtyard spaces and meeting zones establish varied connections between front-of-house and back-of-house. The top floors of the vertical building contain restaurants, bars and a sky garden. Integrated into the sun-shading horizontal louvers of the façade, an LED lighting system activates the building as a coarse-grained, oversized display screen for works of art selected by curators or created especially for M+.

The resulting structure is not simply anchored in its surroundings; it is also formed by them. The precise and urban, almost archaic, shape reiterates the iconic character of Kowloon’s skyline on one hand, yet on the other hand, this convention is subverted by the transmitted message of the art and artists, visible from afar, that will consequently make M+ a site of constant renewal, rather than being locked to a predefined form. This is a universal place with an inner organization whose openness and transparency make it possible to link the complexities of the content and the space in many different ways. Through its specificity, it becomes a distinctive, singular and unmistakable piece of Hong Kong. But above all, M+ is a public forum, a built platform for the exchange, encounter and activity of people and art.

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Más información

Herzog & de Meuron Architekten es un estudio de arquitectura suizo, fundado y con sede central en Basilea, Suiza, en 1978. La trayectoria de los fundadores y socios Jacques Herzog (nacido en 1950) y Pierre de Meuron (nacido en 1950), estrechamente paralela entre sí, tanto con asistencia al Swiss Federal Institute of Technology (ETH) de Zürich. Ellos son quizás los más conocidos por su transformación del gigante Bankside Power Station en Londres para la nueva sede del Tate Museum of Modern Art (2000). Jacques Herzog y Pierre de Meuron han sido profesores invitados en Harvard University Graduate School of Design desde 1994 (y en 1989) y profesores en la ETH Zürich desde 1999. Son co-fundadores de la ETH Studio Basel - Instituto Contemporáneo Ciudad, que inició un programa de investigación sobre los procesos de la transformación en el dominio urbano.

Herzog & de Meuron es una sociedad dirigida por cinco socios, Jacques Herzog, Pierre de Meuron, Christine Binswanger, Ascan Mergenthaler y Stefan Marbach. Un equipo internacional de 38 asociados y unos 362 colaboradores.

Herzog & de Meuron recibieron el reconocimiento internacional muy temprano en su carrera con el Blue House in Oberwil, Switzerland (1980); the Stone House in Tavole, Italy (1988); and the Apartment Building along a Party Wall in Basel (1988). El proyecto que hizo progresar al estudio fue  Ricola Storage Building en Laufen, Suiza (1987). Su reputación en los Estados Unidos llegó con Dominus Winery en Yountville, California (1998). El Goetz Collection, una galería para colecciones privadas de Arte Moderno en Munich, (1992), situado en el inicio de una serie de museos, edificios de renombre internacional como el Küppersmühle Museum para el Grothe Collection en Duisburg, Alemania (1999). Sus edificios más reconocidos incluyen Prada Aoyama en Tokio, Japón (2003); el Allianz Arena de Munich, Alemania (2005); la nueva Biblioteca de Cottbus para el BTU Cottbus, Alemania (2005); el Estadio Nacional de Pekín, el estadio principal de los Juegos Olímpicos de 2008 en Beijing, China; VitraHaus, un edificio para presentar la "Home Collection" de Vitra, Weil am Rhein, Alemania (2010); y 1111 Lincoln Road, una estructura de uso mixto de varios pisos para aparcamiento, pequeño comercio, un restaurante y una residencia privada en Miami Beach, Florida, EE.UU. (2010), el Actelion Business Center en Allschwil / Basel, Suiza (2010). En los últimos años, Herzog & de Meuron han realizado proyectos como el Nuevo Salón de Messe Basel Suiza (2013), el Ricola Kräuterzentrum en Laufen (2014), que es el séptimo edificio en una serie de colaboraciones con Ricola, con la que Herzog & de Meuron comenzó a trabajar en la década de 1980; y la Naturbad Riehen (2014), una piscina natural pública. En abril de 2014, la práctica ha completado su primer proyecto en Brasil: la Arena do Morro en el barrio de Mãe Luiza, Natal, es el proyecto pionero dentro de la propuesta urbana más amplia "Una visión para Mãe Luiza".

Herzog & de Meuron han completado 6 proyectos desde el inicio de 2015: una nueva estación de montaña incluyendo un restaurante en la cima del Chäserrugg (2262 metros sobre el nivel del mar) en Toggenburg, Suiza; Helsinki Dreispitz, un complejo residencial y archivo en Münchenstein / Basilea, Suiza; Asklepios 8 - un edificio de oficinas en el Campus Novartis en Basilea, Suiza; Slow Food Pavilion para la Expo 2015 en Milán, Italia; el nuevo estadio de Burdeos, un estadio multifuncional 42000 asientos en Burdeos, Francia; Miu Miu Aoyama, una boutique de 720 m² para la marca de propiedad de Prada en la calle Miyuki, al otro lado la carretera de Prada Aoyama, Tokio, Japón.

En muchos proyectos de los arquitectos han trabajado junto con artistas, un ejemplo destacado de dicha práctica es la colaboración con Rémy Zaugg, Thomas Ruff y con Michael Craig-Martin.

Profesionalmente, Herzog & de Meuron ha crecido hasta convertirse en una oficina con más de 120 personas en todo el mundo. Además de su sede central en Basilea, tienen oficinas en Londres, Munich y San Francisco. Herzog ha explicado: "Trabajamos en equipo, pero los equipos no son permanentes. Nos reorganizamos como el comienzo de un nuevo proyecto. Todos los resultados del trabajo de las discusiones entre Pierre y yo, así como nuestros otros socios, Harry Gugger and Christine Binswanger. El trabajo de varios equipos debe involucrar múltiples talentos diferentes para lograr los mejores resultados, siendo un producto final llamado arquitectura por Herzog & de Meuron."

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Publicado en: 29 de Junio de 2013
Cita: "Herzog & de Meuron diseñarán el Museo M+ en Hong Kong" METALOCUS. Accedido el
<https://www.metalocus.es/es/noticias/herzog-de-meuron-disenaran-el-museo-m-en-hong-kong> ISSN 1139-6415
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