Using and across applications and materials, Ball-Nogues Studio made ​​an artistic proposal for the High Desert Test Sites where it is mixed, art, art public use, recycling of materials and intervention in the desert landscape through a piece that also takes their ideas of Land art. A swimming pool access, a sculpture or a new landscape?

Located in the barren desert near Joshua Tree National Park, 15 miles from the nearest human settlement, Yucca Crater is a synthetic earthwork that doubled as a recreational amenity during High Desert Test Sites on October 15 & 16, 2011. High Desert Test Sites generates physical and conceptual spaces for art exploring the intersections between contemporary art and life at large. After the event, Yucca Crater was abandoned to the entropic forces of the landscape.

The work resembles a basin that stands 30 feet from rim to low point and is depressed 10 feet into the earth. Rock climbing holds mounted on the interior allow visitors to descend into a deep pool of salt water.

Yucca Crater expands on concepts borrowed from land art, incorporating the prospect of the abandoned suburban swimming pools and ramshackle homestead dwellings scattered across the Mojave. Ball Nogues have re-imagined these interventions in the landscape through a method of production where the tools of fabrication transform to be become objects for display in their own right. The rough plywood structure of Yucca Crater was originally the formwork used to construct another Ball-Nogues work, Talus Dome, in which more than 900 boulder-sized polished metal spheres were assembled to appear as a monumental pile of gravel. The two projects were “cross-designed” such that the method of production used in the first (Talus Dome) has become the central aesthetic for the second (Yucca Crater).

This approach integrates concept, aesthetics, a social event and production, inviting viewers to reconsider their relationship to art by-products while repositioning them within an alternative economic and geographic domain.

This project was made possible with the support of United States Artists Projects.
Desiners and Principals in Charge: Benjamin Ball and Gaston Nogues.

Project Manager: Benjamin Jenett.
Project Team: Karla Castillo, Deborah Chang, Tyler Crain, Constantina Dendramis, Jessica DeVries, Julieta Gil, James Jones, Isabel Francoy Albert, Luciana Martinez, Nicolas Pappas, Allison Porterfield, Samantha Rose, Ron Shvartsman, Caroline Smith, Alejandra Sotelo, Jess Thomas, Julianne Weiss, Evan Wiskup.

Structural Engineer: Buro Happold, Los Angeles.

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Benjamin Ball se crió en Colorado y Iowa, donde la vinculación de su madre con el teatro fue determinante Mientras estudiaba para obtener su licenciatura en el Southerm California Institute of Architecture, Ball colaboró durante diferentes periodos en Gehry Partners y Shirdel Zago Kipnis. Tras graduarse, buscó trabajo como diseñador de escenarios y producción de películas (incluyendo la serie de Matrix), así como vídeos musicales y comerciales con directores tan influyentes como Mark Romanek y Tony Scott. Su experiencia va desde el trabajo en el Disney Concert Hall y pequeños encargos residenciales para pequeñas empresas a complejas estructuras médicas y diseño de eventos. En su actual colaboración con Gaston Nogues, Ball está explorando la intersección de la arquitectura, el arte y la producción de diseño a través del modelado físico y el uso de formas digitales y tradicionales de producción.

Gaston Nogues nació y se crió en Buenos Aires antes de mudarse a Los Ángeles a los 12 años. Con frecuencia acompañaba a su padre a su trabajo como ingeniero aeroespacial, Nogués adquirió una gran admiración por el trabajo manual en los procesos de construcción. Tras graduarse con honores en arquitectura en el SCI-Arc, comenzó a trabaja en la oficina de Gehry Partners, donde tcolaboró en el diseño y producción de firentes proyectos y se convirtió en un especialista en la fabricación creativa Allí permaneció hasta 2005, excepto durante su ausencia en 1996 en la que estuvo como comisario asistente en, Gemini GEL. En su actual colaboración con Benjamin Ball, Nogués se centra en la fabricación de lo que ellos visualizan, como se relaciona el proceso con el objeto construido. En su tiempo libre, Nogués construye automóviles personalizados.

BALL-NOGUES STUDIO. En 2007, el Estudio fue el ganador del concurso para Jovenes Arquitectos del MoMA PS1. Recientemente, su trabajo se convirtió en parte de la colección permanente del MoMA. En 2011 fueron uno de los seleccionados como voces emergentes en el  Architectural League of New York's Emerging Voices. El estudio está trabajando actualmente en encargos públicos para Los Angeles World Airports, la City of West Hollywood, la ciudad de Edmonton, Alberta, el Condado de San Diego, el Centro de Música de la ciudad de Nashville, así como aeropuerto de Dallas Love Field.

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