Titled "The Pavillon Mies van der Rohe. Second Reconstruction.", has been presented today the installation-performance by hotographer Jordi Bernado on the legendary Mies Pavilion in Barcelona.

The project is part of the invitation program that the Foundation has developed in recent years with international architects and artists like Ai Weiwei, Antoni Muntadas, Jeff Wall, Dennis Adams, SANAA, Kazuyo Sejima and Ryue Nishizawa, Enric Miralles and Benedetta Tagliablue or Andrés Jaque, among others.

Mies referred to the Pavilion as a “Pavilion of Representation”. An Ephemeral building whose maximum value was to represent an idea. The aspect of the Pavilion that has endured is therefore an Evocation, not an object. A conceptual, not a material, act. A generator of thought, not a generator of physical space. Consequently, what remains of the Pavilion is the idea and its images. And mies ordered the Pavilion to be photographed without doors. In Mies’s thought and view, the Pavilion had no doors. in fact, the Pavilion existed in all its plenitude only when the doors were removed. the moment of the gaze is the only real moment.

The photographer proposes, through a minimal gesture, to restore the image of the Pavilion by removing the doors. The Pavilion without doors at last. At its side, doors without a building. The Pavilion reconstructed at last. And the doors out of their setting, by themselves generating the question posed by the intervention. The doors ask the question.

The building without doors is the answer.

Intervention Rendering by Jordi Bernadó.

Photographing is not only fabrication of images (and therefore objectual). It is above all a gaze (and therefore intellectual). The photographer gazes. And gazes, presumably and ironically, as Mies did. And curiously enough, it is thanks only to the gaze that the Pavilion once again becomes, temporarily, what Mies imagined. In this way, the Time factor is transformed also into a fundamental aspect of the project.

Concept, immateriality, time, deviation. Ideas with which Mies worked and which constitute the essence of the Pavilion. And which the project reclaims also. As Ms Hock said, “Gazing is inventing”.

Text.- by Jordi Bernadó.

Intervention “The Pavillon Mies van der Rohe. Second Reconstruction.”
Dates.- from March 13 to April 21, 2014.
Venue.- Mies van der Rohe Pavilion. Barcelona. Spain.

 

Read more
Read less

More information

Jordi Bernadó (Lérida, 1966) es un fotógrafo formado en Barcelona, lugar dónde vive y trabaja actualmente. Al artista le interesa la fotografía como una forma de concebir la ciudad, la arquitectura y el diseño urbano y entiende su práctica como una vía de conocimiento. Su ambición y rigor cuando descodifica su entorno ha transcendido en una obra extensa y compleja a la vez. Aspectos como la contradicción, lo absurdo, el azar y, muy a menudo, la ironía son las principales fuentes con las cuales Jordi Bernadó juega para señalar todo aquello que le rodea.

Sus fotografías forman parte de las colecciones de arte público y privado más importantes como: Banc Sabadell, Fundació Telefónica, Bibliothèque Nationale de France, Deutsche Bank Collection, Artium, MUSAC, Fundación Vila Casas, Fundació “La Caixa”, entre otras. También sus trabajos se han exhibido en muchas exposiciones individuales y colectivas en España y en el extranjero, donde ha expuesto en lugares como el Artist Space de Nueva York, la Galería Vu’ de París, el Filter Space en Hamburgo, el Museo Cívico Riva del Garda, la Fundación Telefónica en Madrid, el Fotografie Forum International de Frankfurt o el MAXXI de Roma. Sus proyectos también se han expuesto en galerías como el Centre d’Art de Panera a Lleida y la Galería Senda en Barcelona.

Jordi Bernadó ha publicado más de 20 libros entre los cuales destacan Good News* always read the fine print (ganador del Premio Laus, 1999); Very very bad news (ganador del premio al mejor libro de fotografía a PhotoEspaña 2002 y el premio al mejor libro de arte por el Ministerio de Cultura al año 2003) y True Loving and other tales (seleccionado como uno de los mejores libros de fotografía PhotoEspaña 2007). El año 2008 publicó Lucky Looks y en 2009 Welcome to Espaiñ (seleccionado como uno de los mejores libros de fotografía a PhotoEspaña 2010). Es ganador de la Beca Fotopress en 1993 y de la Beca Endesa X en 2007.

 Jordi Bernadó en el Pabellón presentando su intervención el 13 de marzo de 2014. Fotografía © Pietro Milici.

Read more
Published on: March 13, 2014
Cite: "Mies Pavilion without doors. "Second Reconstruction", by Jordi Bernadó" METALOCUS. Accessed
<https://www.metalocus.es/en/news/mies-pavilion-without-doors-second-reconstruction-jordi-bernado> ISSN 1139-6415
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...
Loading content ...